Copywriting is het schrijven van overtuigende teksten voor commerciële doeleinden. Deze teksten zijn bedoeld om mensen te overtuigen en over te halen om actie te ondernemen, bijvoorbeeld door het beschreven product te kopen. Als Copywriter ben je gespecialiseerd in het schrijven van deze teksten. Hij of zij weet met welke woorden het gedrag van klanten te beïnvloeden is en weet hoe belangrijk het is om de doelgroep en de behoeftes van de doelgroep te leren kennen.
Een copywriter weet precies wat de behoefte van de klant is en heeft hier ook onderzoek naar gedaan. Hierdoor weet je als copywriter precies wat voor soort type tekst nodig is en vooral hoe de tekst geschreven moet zijn. Een copywriter kent immers de doelgroep en de behoeftes van de doelgroep.
Je moet als copywriter zorgen dat je de aandacht van de doelgroep vast kan pakken en ook vast kan houden. En zodra je hun aandacht vastgegrepen hebt, ga je ze overtuigen en stuur je ze richting een CTA, een 'Call To Action'.
Elke doelgroep is anders; je schrijft op een andere manier teksten als je doelgroep 18-jarige jongens zijn dan als je doelgroep 50-jarige vrouwen zijn. Je moet je doelgroep dus bijna beter kennen dan zij henzelf kennen.
Een copywriter in loondienst verdient gemiddeld €34.340 per jaar, volgens onderzoek van Indeed. Als freelancer is het lastig om te weten hoeveel je nou precies gaat verdienen, maar je kan het wel inschatten. Het gemiddelde uurtarief van een freelance copywriter ligt tussen de €72 en €93 per uur, exclusief btw. Stel dat je €75 per uur vraagt, 32 uur per week werkt en 12 weken per jaar vrij neemt, komt dat neer op €96.000 per jaar!
Als freelancer wil je je zo goed mogelijk presenteren; wij willen dat ook. Op het freelancer platform van Joblr schrijf je je gemakkelijk gratis in, vind je eenvoudig de weg op het platform en meld je je snel en eenvoudig aan voor de leukste jobs! Ons platform floreert in gebruiksvriendelijkheid en professionaliteit en onze aanpak zorgt niet alleen voor leuke, geslaagde klussen, maar ook tot duurzame en creatieve partnerships. Partnerships van opdrachtgever, freelancer en Joblr.